Followers

Tuesday, May 19, 2020

PUASA RAMADHAN DALAM TEMPOH PKP MEMBUKA PELUANG PERNIAGAAN ONLINE

Salam ramadhan kareem.
Hari ini sudah menghampiri ke penghujung ramadhan. Tidak terasa masa berlalu walaupun berpuasa dalam tempoh PKPB. Suasana menyambut Aidil Fitri tahun ini memang berbeza dengan tahun-tahun sebelum ini. Tiada lagi kesibukan warga kota untuk balik beraya di kampung.
Patuhi perintah PKPB demi kesejahteraan kita semua. Moga pandemik Corona Virus 19 segera dihapuskan. Kita dapat menjalani kehidupan seharian seperti biasa.
Ramadhan kali ini, tiada lagi suasana Bazar Ramadhan. Cuma ada bazar online seperti di page2 FB, wasap dan telegram. Peranan "runner" semakin penting untuk menghantar pesanan makanan yang dibeli secara online/atas talian. Gedung2 pasaraya juga sunyi dan tidak dibenarkan beroperasi sepanjang tempoh PKP ini. Oleh itu, perniagaan secara online mengambil peranan seperti Shopee, Lazada dan banyak lagi gedung perniagaan online. Pembeli2 yang sebelum ini buta IT, kini telah mula berjinak2 dan mempelajari cara membeli secara online ini. Peranan courier seperti Pos Laju, J&T, Ninja dan lain-lain courier menjadi semakin penting untuk menghantar barang pesanan sehingga ke depan rumah pembeli.
Kini ramadhan sudah sampai ke penghujung, sama-samalah kita berdoa, moga COVID 19 segera hapus dan kita boleh menjalani kehidupan seperti biasa.

No comments:

Post Berkaitan Plugin for WordPress, Blogger...