Followers

Monday, February 11, 2013

Jenis Pengangkutan Awam



Berdasarkan pemerhatian yang dilakukan, terdapat satu jenis pengangkutan awam di kawasan kajian saya iaitu perkhidmatan bas.
Terdapat dua jenis perkhidmatan bas iaitu bas ekspres dan bas henti-henti (stage bus).  Bas ekspres beroperasi di Terminal Makmur di Jalan Stadium manakala bas henti-henti beroperasi di Perhentian Bas Pasar, Jalan Stadium (Berhampiran Pasar Besar Kuantan). 


Pada 1 Disember 2012,perkhidmatan bas Rapid Kuantan mula beroperasi di platform 1 dan 2 Terminal Makmur di Jalan Stadium.  Pada fasa pertama ini, perkhidmatan bas Rapid Kuantan melalui 3 laluan iaitu


Laluan 1 dari Kolej Komuniti, Gambang ke Terminal Makmur, sejauh 49.4 km dengan 14 bas disediakan meliputi lokasi antara lainnya, Universiti Malaysia Pahang (UMP), Lapangan terbang Sultan Hj Ahmad Shah, Taman TAS, Perkampungan Sungai Isap, Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA), dan Masjid Negeri Sultan Ahmad 1.

Laluan 2 dari Indera Mahkota 2, Bandar Indera Mahkota ke Teluk Chempedak, sejauh 18.4 km dengan tujuh (7) bas disediakan meliputi antara lainnya, Kompleks Penyayang, Taman Cenderawasih, Terminal Makmur, Kolej Antarabangsa IKIP, dan Maktab Rendah Sains Mara (MRSM). 

Laluan 3 dari Kompleks Mahkamah Kuantan, Bandar Indera Mahkota ke Politeknik Sultan Hj Ahmad Shah (POLISAS), Semambu, sejauh 21 km dengan lapan (8) bas disediakan meliputi antara lainnya, Universiti Islam Antarabngsa Malaysia (UIAM), Kampus Perubatan di Bandar Indera Mahkota.

Sumber : khabar Pahang



Post Berkaitan Plugin for WordPress, Blogger...