Followers

Sunday, July 28, 2013

Kelebihan atau kebaikan penggunaan pengangkutan LRT di bandar besar

Antara kelebihan atau kebaikan penggunaan pengangkutan LRT di bandar besar ialah :

1. Jimat masa / cepat.

Pengangkutan LRT dapat menjimatkan masa kerana kelajuannya berbanding pengangkutan awam lain. Contohnya, Bullet Train di Tokyo, Jepun bergerak selaju 200 km/jam.

2. Cekap / tepat masa.

Sistem pengangkutan LRT juga berjadual. Sudah tentu sistem pengangkutan LRT ini lebih cekap berbanding pengangkutan awam lain yang tiada jadual tetap. Oleh sebab itu, perkhidmatan LRT ini lebih efisien/cekap dan menjadi pilihan orang ramai di bandar-bandar besar. Mereka tidak perlu membazirkan masa menunggu LRT, tidak seperti pengangkutan bas yang tidak tentu masa ketibaannya!

3. Selesa.

Berbanding dengan pengangkutan awam lain, pengangkutan LRT lebih selesa kerana berhawa dingin dan kerusi penumpangnya juga berkhusyen. Laluan untuk penumpang berdiri juga lebih luas dan disediakan tempat pemegang yang selesa. 

4. Kurang pencemaran udara / Guna elektrik.

Pengangkutan LRT juga merupakan pengangkutan yang mesra alam. Pengangkutan LRT ini digerakkan dengan tenaga elektrik. Oleh itu, tiada pencemaran udara. Berbanding dengan pengangkutan awam lain seperti bas berlaku pencemaran udara kerana asap hitam yang dibebaskan oleh ekzosnya.

5. Ramai penumpang.

Pengangkutan LRT juga boleh membawa penumpang yang ramai pada sesuatu masa.   Gerabak penumpangnya lebih besar berbanding sebuah bas! Sudah tentu pengangkutan LRT boleh membawa ramai penumpang dalam satu-satu trip perjalanannya.

6. Jimat guna tanah.

Nilai tanah di bandar besar amatlah tinggi. Namun pembinaan landasan LRT di ruang atas (landasan atas) dapat menjimatkan penggunaan tanah di Kuala Lumpur. Manakala di Tokyo, Jepun, landasan LRTnya di bina di bawah tanah menggunakan terowong kerana negara Jepun ini kekurangan tanah pamah dan bentuk muka buminya juga bergunung ganang dan berpulau.

7. Kurang kesesakan jalan raya / lalu lintas.

Salah satu tujuan pembinaan pengangkutan LRT di bandar besar ialah untuk mengatasi masalah kesesakan lalu lintas. Kesesakan lalu lintas di jalan raya dapat diatasi terutama pada waktu puncak iaitu pada jam 8 pagi dan 5 petang. Kebanyakan pekerja menggunakan perkhidmatan LRT untuk pergi dan pulang dari tempat kerja.

8. Tarikan pelancong.

Oleh kerana perkhidmatan LRT ini hanya terdapat di bandar besar seperti Kuala Lumpur dan Tokyo di Jepun, ramai pelancong ingin mencuba perkhidmatan ini. Perkhidmatan ini telah menjadi tarikan pelancong sama ada pelancong dalam negara atau pun pelancong luar negara.

9. Mobiliti buruh.

Majoriti pengguna LRT merupakan golongan pekerja. Secara tidak langsung perkhidmatan LRT ini telah meningkatkan mobiliti buruh dari seluruh pelusuk bandar besar untuk menggunakannya.

2 comments:

Unknown said...

Terima kasih untuk isi isi........ 🥰

Unknown said...

Wow! Bagus ni ☺. Tq..

Post Berkaitan Plugin for WordPress, Blogger...